Η τεχνολογία είναι η επιστήμη που κατάφερε να διεισδύσει με κάθε τρόπο στην καθημερινότητά μας τα τελευταία 20 χρόνια. Δεν μας φαίνεται περίεργο, αφού έχει κάνει κάθε πτυχή της ζωής μας πολύ πιο εύκολη. Σχεδόν τα πάντα βρίσκονται στη διάθεσή μας με το πάτημα ενός κουμπιού. Οι σερβιτόροι στις καφετέριες χρησιμοποιούν κινητά για τις παραγγελίες τους, οι βιβλιοθηκάριοι βρίσκουν τα βιβλία που έχουν στον υπολογιστή, οι γιατροί συνταγογραφούν στα λάπτοπ τους. Κάθε πράγμα γίνεται με τη χρήση ενός κομματιού τεχνολογίας, εκτός από τον τομέα της εκπαίδευσης αφού ακόμη στα περισσότερα σχολεία η τεχνολογία που είναι διαθέσιμη χρησιμοποιείται κοινόχρηστα.
Στη συζήτηση για το αν πρέπει η τεχνολογία να μπει πιο ενεργά στα σχολεία, δημιουργείται συχνά η εξής πρόταση που δημιουργεί διχασμό. Θα μπορούσαν τα σχολικά τετράδια να αντικατασταθούν από tablets;
Ας ξεκινήσουμε το ντιμπέιτ εξετάζοντας κάθε αντικείμενο ξεχωριστά
Υπέρ του τετραδίου
Κενές λευκές σελίδες έτοιμες να γεμίσουν από σημειώσεις. Χρειάζεται άραγε ένας μαθητής κάτι παραπάνω; Σαν αντικείμενο, δεν μπορεί να διακόψει την σκέψη και τη συγκέντρωση του μαθητή με τον ίδιο τρόπο που θα γινόταν με έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Εξάλλου, οι περισσότεροι νέοι σήμερα περνούν ένα μεγάλο κομμάτι του ελεύθερου χρόνου τους μπροστά από μία οθόνη και έτσι η ενασχόληση του μαθητή με την τεχνολογία μέσα στο σχολείο δεν φαίνεται ιδιαίτερα σημαντική. Ύστερα, είναι οικονομικά και εύκολο να αντικατασταθούν χωρίς κάποια μεγάλη οικονομική επιβάρυνση από την μεριά του γονέα.
Υπέρ των tablets
Τα tablets στα σχολεία θα μπορούσαν να γίνουν ένα εργαλείο για την βελτίωση της εκπαίδευσης γενικότερα αλλά και την διάδοση μηνυμάτων που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος. Εφ’ όσον υπάρχει πλέον η τεχνολογία για αποθήκευση σημειώσεων, γιατί να πετιέται τόσο πολύ χαρτί κάθε χρόνο; Ύστερα, ο μαθητής έχοντας στα χέρια του το tablet, δεν έχει μόνο μία λευκή κόλλα. Έχει αριθμομηχανή, χρονόμετρο, πρόσβαση στο διαδίκτυο. Αν η πρόσβαση στο διαδίκτυο περιοριζόταν για συγκεκριμένες ιστοσελίδες, οι μαθητές δεν θα χρειαζόταν να στρέψουν την προσοχή τους αλλού ενώ παράλληλα θα είχαν περισσότερες δυνατότητες απ’ ότι με ένα τετράδιο. Μιλώντας για την λειτουργικότητα, κανείς δεν θα χρειαζόταν πλέον να ψάχνει ανάμεσα σε στοίβες αφού όλες του οι σημειώσεις για κάθε μάθημα θα βρισκόντουσαν σε ένα μόνο μηχάνημα το οποίο θα μπορούσε να κουβαλήσει παντού.
Ποια είναι λοιπόν τα προβλήματα που τίθενται προς αντιμετώπιση;
Το βασικότερο είναι αυτό της απόσπασης της προσοχής των μαθητών. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πλέον πως μια φωτισμένη οθόνη πάντα θα τραβάει την προσοχή μακριά από τον εκπαιδευτικό και την σχολική αίθουσα, άρα θα πρέπει σίγουρα να τεθούν συγκεκριμένοι κανόνες για να δουλέψει κάτι τέτοιο. Από την άλλη, τα τετράδια είναι αρκετά ξεπερασμένα όταν έχουμε πλέον τέτοιες τεχνολογίες. Σαφώς δεν έχουν μεγάλο οικονομικό κόστος αλλά η δημιουργία τους «σκοτώνει» τεράστιες δασικές εκτάσεις κάθε χρόνο, κάτι που δεν θα έπρεπε να υποστηρίζεται.
Είμαστε σχεδόν σίγουροι πως στα επόμενα χρόνια τα tablets στο χώρο του σχολείου θα είναι πραγματικότητα και όχι λόγοι διαμάχης. Με την σωστή εισαγωγή στις ζωές των μαθητών και τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η ιδιωτικότητα του καθενός, το μόνο σίγουρο είναι πως η αλλαγή θα γίνει για το καλύτερο.